Стежки |
|||||||
Світлана КОЧЕРГА ІФІГЕНІЯ В ТАВРІДІ У ПОШУКАХ ПІДСОННЯ Природа щедро наділила Лесю Українку талантом, але не поскупилась і на випробування. Лише сорок два роки життя-боротьби було відпущено їй на землі. Колиска Лесиного таланту - Волинь, чарівний край з дрімучими
лісами і небесносиніми озерами. Палка іскра любові до рідної землі,
що стелилась їй під ноги в дитинстві, ніколи не покидала поетесу, та
повертатись туди їй забороняла недуга, з кожним роком все суворіше і
суворіше. Прощай, Волинь! прощай, рідний куточок! Так пише сімнадцятирічна Леся у своєму поетичному циклі
"Подорож до моря", ще не відаючи, що їй доведеться зріднитися
з морською стихією, яка даватиме їй притулок і, що в стократ важливіше,
надію на одужання. Однак - свого часу ще Горацій зауважив: Поступово поетеса, пілігрим поневолі, пізнала смак і запах мандрівок, і вони вже настійно манили її нездійсненими мріями, кликали ген-ген туманними обіцянками. Леся Українка побувала в Австрії і Німеччині, Італії і Болгарії, Грузії і Єгипті. Недарма свій життєвий шлях вона називала "книгою подорожей", і чимало її маршрутів випадають на прадавню землю Тавріди, на сонячне узбережжя півострова, і зокрема на південну столицю Криму - Ялту. "Вечірня Ялта" - так називається полотно ялтинської
художниці, члена Спілки художників України Наталії Муравської, з якого
починається експозиція. Воно немов відчиняє вікно перед глядачем і дозволяє
охопити поглядом краєвид, який, не зважаючи на новітні прикмети, так
само бентежив подорожніх і сто літ назад. Мимохіть приходить на думку,
що колись в цю звабливу далечінь вглядалася Леся Українка, оминаючи
гомінливу Набережну і ласкаючи зором окам"янілу химеру Могабі,
тризуб Ай-Петрі. І не раз цей пейзаж виринав у пам"яті; принаймні
стояв перед очима душі, коли писались останні рядки оповідання "Над
морем": У життєписі Лесі Українки чітко простежується три кримських періоди, піонером дослідження яких був учений О. К. Бабишкін. Перші два належать до минулого століття (1890-1891 рр. та 1897-1898 рр.), а третій припадає на початок ХХ століття (1907-1908 рр.). Згідно з цією періодизацією побудована експозиція в трьох залах музею. Кожна з них відрізняється не лише змістом, але й настроєм, характером, художніми особливостями. Наскрізним мотивом всіх зал є український віночок як символ отчого краю, спомин про який невідступно йшов назирці за поетесою, куди б не пролягали її шляхи-дороги. Огортав оксамитовою ностальгією її тендітні плечі, запалював зорі на імлистому небосхилі і спонукав знову і знову у глибині душі, немов на галявині - "у дитячі, любі роки" - плести вінки, вінки своїх спогадів і дум. А потім кидати їх у ріку часу, що незмінно котить свої хвилі у невідому далечінь. Перший віночок з різноколірними стрічками ніби осяває бюст Лесі Українки (роботи скульптора Галини Кальченко), білий на білому тлі. Високе чоло, погляд, заглиблений у себе, міцно стулені вуста. Однак кожному, хто вдивляється в це обличчя, на пам"ять неодмінно приходитимуть поетичні рядки. Можливо, ось ці: Гетьте, думи, ви, хмари осінні! Ні, я хочу крізь сльози сміятись, ...Незабаром після створення поезії "Contra spem spero" Леся вперше вирушає до Криму. |
|||||||
Головна сторінка Віртуальна подорож Раритети Леся Українка: студії Літературне краєзнавство Кримська муза Хроніка Фестиваль "Лесина осінь" Конкурс "Кримська плеяда" Ексклюзив-театр "Сім муз" Студентський клуб "Апостол" Музей кобзарського мистецтва Українська школа Громадське життя Меценати музею Музей розшукує Гостьова книга Кримський Форум
|
|||||||