Робота з конкурсу ім. Марії Фішер Слиж
Тетяна Преображенська,
студентка III курсу філологічного факультету Таврійського національного
університету
ім. В.І. Вернадського
В даній статті розглянуто середньовічний ритуал у літературній та
епістолярній спадщині Лесі Українки, простежено відповідність між життєвими
позиціями авторки і її творчістю.
Ключові слова: модернізм, лицарство, ритуал, відповідність, честь, слава,
воля.
Лицарський кодекс
Лесі Українки у контексті її літературної та епістолярної спадщини :
до постановки питання.
Епоха модернізму (кін. XIX – І половина XX ст.) постає як одна з найсуперечливіших
віх розвитку української літератури. Дослідники й досі не можуть знайти
“більш чи менш переконливої концепції модернізму” [10. c. 32].Модерністи
намагалися віднайти нові художні форми для втілення нових ідей. В літературі
цього періоду відчутна тенденція до, сказати б, панестетизму, символізації
зображуваного; реальність сприймалась як естетичний феномен.
Щодо модернізму в українській літературі, то маємо не програмово організований
національно-культурний рух, а сформований внаслідок творчої еволюції
окремих митців напрям. Модернізм відкривав нові художні моделі та структури
(неоромантизм, неореалізм, імпресіоністичний символізм, метафізичний
символізм тощо); намагався охопити елементи різноступеневої стилістики
(імпресіонізму, символізму, неокласицизму).
Безперечно, одним з найяскравіших представників раннього українського
модернізму є Леся Українка. Творчість письменниці багатогранна: авторка
увійшла в літературу як лірик, вона пробувала себе і в царині прози,
але, безумовно, вершиною творчості письменниці є її драматургія. П’єси
Лесі Українки постійно привертають увагу дослідників, але, мабуть, не
викличе заперечення той факт, що будь-які студії не можуть охопити всю
незглибимість проблематики творів письменниці. В корпусі драматичних
творів Лесі Українки чільне місце посідають античні, біблійні, середньовічні...
теми. Так, у своїх творах авторка звертається до минулого, проектуючи
його на сучасність. Скажімо, за провідним в середньовіччі ритуалом лицарства
досить виразно вгадується сучасність. Очевидно, що життя письменниці
– це приклад відповідності висловленим у своїй творчості ідеалам. Оксана
Забужко у праці “UNE PRINCESSE LOINTAIN: Леся Українка як культурно-інтерпретаційна
проблема” справедливо наголошує на зв’язку між свідомістю родового спадку
Лесі Українки з розробкою тем її творів (“Камінний господар” – “кодекс
честі”), розглядає творчість письменниці як художній доробок занадто
масштабної постаті в історії феміністичної культури XX ст. [5, с. 44].
Лицарство – це головний ритуальний культ середньовіччя. За словами Ярослава
Поліщука, воно кодифікує суспільну мораль, формує як чоловічий, так
і жіночий еталон поведінки. Але в усіх його виявах можна спостерегти
приховану двозначність, внутрішню контрастність [12, с. 337]. Лицарський
ритуал виявив прекрасні пориви середньовічної людини. Припустімо, що
спочатку лицарський культ справді уособлював дещо чисте, непорушне і
священне, лицар завжди дбав про визнання суспільством, про своє Я, але,
в той же час, був наділений мужністю, благородством, самовідданістю
і саме це відповідало його кодексу честі. Згодом цей ритуал зазнає деградації
внаслідок “розщеплення його на сутність і маску” [12, с.337]. Лицарство
ніби розщеплюється на ритуал і відповідність йому. Ця особливість доволі
яскраво відобразилася в творчому доробку Лесі Українки. Лицарський кодекс
у творчості авторки досить неоднозначна тема, яку варто розглядати і
в контексті її епістолярної спадщини, адже саме в листах авторка нерідко
обґрунтовується вибір тих чи тих тем, окреслюється ставлення до оточуючої
дійсності.
Чи не найповніше тема лицарства репрезентована в драмі Лесі Українки
“Камінний господар”, дія якої розгортається саме в часи панування лицарського
культу. Дон Жуан – один з найпопулярніших “вічних” образів світової
літератури, який зазнає своєрідної реінкарнації в п’єсі письменниці.
Здається, можливості інтерпретацій цього образу невичерпні, не випадково
ж тема "донжуанства" вже кілька століть, за словами письменниці,
“мучить собою людей” [9, с. 335]. Дон Жуан Лесі Українки ніби балансує
на межі між лицарською честю, ритуалом і “внутрішньою волею” [12, с.
143]. В його характері прослідковується певна роздвоєність, у ньому
ніби живуть дві особистості, що виявляється по-різному, залежно від
ситуації. Дон Жуан не може обрати між обов’язком і коханням. Поступово
розвіюється й ореол “лицаря волі”, який він так плекав, Дон Жуан втрачає
своє Я, поглинається “камінною стихією”:
Він!.. Його обличчя!
Де я?. Мене нема ... се він ... камінний! [8, с. 156-157 ]
У розвідці Віри Агеєвої “Чому торжествує Камінний господар” окреслено
міри впливу “камінної стихії” на долю головних героїв драми Лесі Українки;
згадано і про формулювання кодексу “лицарської моралі і честі” [1, с.
48]. Моральні якості Дон Жуана не відповідають лицарському кодексу,
його поведінка далека від ідеалу. Можна сказати, що лицарство не є однією
з домінант його особистості. Кам’яна стихія поглинає Дон Жуана через
його слабкість.
Здається, своєрідною “шкалою вимірювання” лицарських чеснот у "Камінному
господарі" виступає образ Командора, який справді втілює в собі
всі найкращі риси лицарської доби, як зазначає авторка “се більше символ,
ніж людина” [9, с. 386]. Образ Командора є символом епохи середньовіччя
з її культом прекрасної дами і благородного лицаря. Про нього Леся Українка
писала в листі до О. Кобилянської: ”Командор вийшов надто схематичним...,
я була уважніша до нього і принаймні дала йому якесь логічне поводіння
і справжній смисл в драмі [9, с.386]. Справді, не просто навіть в його
поведінці вловити найменшу хибу, всі дії Командора підпорядковані лицарському
кодексу, якого він жодного разу не порушує, не дарма ж він посідає найвищу
посаду в лицарському середовищі. Саме цей образ символізує все камінне.
Актуалізація “камінної” теми знаходить своє відображення і в драмі “У
пущі”.
Уособленням “усіх чеснот лицарських” в творі “Камінний господар” виступає,
очевидно, й образ Долорес. У п’єсі він ніби затемнюється постаттю донни
Анни. В листі до О. Кобилянської Леся Українка зауважує: "Шкода,
що не вміла поставити Долорес так, щоб вона не здавалась блідою супроти
донни Анни" [9, с. 386]. Долорес – це уособлення самозреченості
й жертовності. Має рацію Я. Поліщук, що “саме шлях жертовного самозречення
протиставляється силі земної матеріальної влади. Це і є та свідома жертва,
ціною якої викупляється індивідуальна воля” [12, с. 144]. В такий спосіб
Долорес вивищується над іншими персонажами драми, позаяк над нею ніщо
камінне не має влади.
Про культ ритуальної жертви говорить у своїй праці “Леся Українка: християнство
- екзистенціалізм – фемінізм” Тамара Гундорова, яка підкреслює: “Леся
Українка вводить жінку в культуру, життя й історію” [2, с. 27]. Так
би мовити, інваріантами образу Долорес у творчості Лесі Українки досить
часто виступають жінки, зокрема Міріам (“Одержима”), Кассандра (“Кассандра”)
та ін. Їхнє кохання – це найчастіше самозречення без жодних сподівань
на винагороду [1, с. 47]. Поруч з цими постатями можна поставити й образ
Принцеси з драми "Осіння казка".
Лицарство як один з провідних мотивів творчості Лесі Українки до певної
міри знайшов своє вираження й у драмі “У пущі”, де головний герой –
Річард Айрон – від самого початку і до останнього не відступає від своїх
принципів (воля – кохання – особистість). Річард, подібно до інших персонажів
драматичних творів Лесі Українки, стає жертвою культу, “камінної стихії”
(“камінь” повернув проти нього). Ніщо не в змозі зрушити Річарда з його
життєвої позиції, змусити відступити від своїх переконань, ідеалів:
“Та важко вергнуть каменя на брата”[7, с. 86]. Він не хоче повернутися
додому, аби не зрадити своє Я, а відтак – честі і врешті-решт залишається
одиноким, тобто вже в цій ситуації стає жертвою ритуалу. Але Леся Українка
“убезпечила свого героя від типової “хвороби” літератури раннього модернізму
– тотального розчарування і апатії” [12, с. 147]. Ця прикмета характерна
для творчої манери авторки. У драмі “У пущі” ця особливість є досить
виразною. Сіра маса не має, сказати б, сили, і тільки одиниці виділяються
з неї. Ця прикметна особливість творчості письменниці дістала назву
неоромантизму. Неоромантичні тенденції виразно даються взнаки й у поемі
“Роберт Брюс, король шотландський”, де головний герой не втрачає віри
в перемогу за свободу рідного краю, а звідси – у свою власну. Роберт
наділений усіма найкращими рисами лицаря, для нього не існує нічого
ціннішого за честь, славу й волю. В цьому творі маємо ціле військо лицарське,
але виділяється власне один серед усіх, що гідний називатися лицарем.
Авторка концентрує увагу на тому, що Роберт прагне здобути найдорожче
– волю, яка контрастує з багатством.
Характерною в цьому відношенні є драма “Осіння казка”. Знаменно, що
втіленням лицарських чеснот у драмі виступає жінка – Принцеса, яка прагне
волі, намагається врятувати і себе, і народ. Саме через внутрішній конфлікт
лицаря Бертольдо і його протистояння зовнішньому світові (“Давня казка”)
розвіюється ореол лицаря. Власне Поет тут виступає лицарем правди і
волі, над ним ніщо не має влади, адже в нього висока мета – служити
людям.
Доречним тут видається звернення уваги на поняття лицарської слави,
оскільки саме вона увінчує всі подвиги лицарські. Лицарська слава є
однією з домінант у змалюванні характерів Роберта (“Роберт Брюс, король
шотландський”) та Поета (“Давня казка”). У дещо іншому ключі зображується
слава Дон Жуана (“Камінний господар”) – слава спокусника.
Епістолярій письменниці дає уяву про певний зв’язок між творчістю і
життєвими позиціями Лесі Українки. Тема лицарства проступає навіть в
листах авторки, де вона зокрема наголошує на особливостях тональності
своїх творів: "щоб відповідь одбивала своїм спокійним, навіть "рицарським"
тоном" [9, с. 142]. Кожна нова драма ніби доповнює попередній образ,
тому перспективним видається розгляд тієї чи тієї проблеми на рівні
всього корпусу драматургії Лесі Українки. Скажімо, Т.Мейзерська справедливо
зазначає: "Символічна ідея в драмах Лесі Українки перекриває реально
висловлений нею зміст, сконденсовує його у певний цілокупний образ,
смисл, метафору певного духовного поняття. Зіткнення межі реально висловленого
і сугестивного, творення на цій вищій грані закономірно породжує міфотворення.
І тому будь-яка найглибша інтерпретація творів Лесі Українки не може
бути до кінця вичерпаною” [11, с. 30]. Звертаючись до середньовічної
тематики, авторка ніби зазирає в минуле, але воно не постає як давноминуле,
а мислиться як завжди і скрізь, оскільки надто, так би мовити, глобальною
є проблематика її творів, тому-то твори письменниці і до сьогодні не
втрачають своєї актуальності. Творча спадщина Лесі Українки – це своєрідна
проекція не тільки на сучасність, а й у майбутнє. Авторка у своїх творах
нерідко вдається до теми лицарства (ритуалу) і відповідності йому, в
зв’язку з цим, письменниця змальовує неоднозначні образи, часто вдаючись
до розкриття характеру через зображення внутрішнього конфлікту. Деякі
персонажі відповідають усталеному в свідомості людства лицарському кодексу,
чимось наближуючись з життєвими позиціями самої письменниці (це нерідко
жінки: Долорес, Міріам, Принцеса, Кассандра). Письменниця створює далеко
не ідеальні образи, які внаслідок усвідомлення ваги життєвих цінностей,
насамперед волі, досить часто набувають рис, сказати б, стоїцизму. В
такий спосіб Леся Українка модернізує українську драму, ставить у центрі
твору жінок, образи, які змогли подолати багатовікові патріархальні
традиції, авторка звільняє їх від пасивної ролі в суспільстві. "З-поміж
письменників рубежу століть, Леся Українка була однією з найрадикальніших
авторок, які деконстрували античну, християнську, середньовічну... традицію”
[1, с.49]. В усій творчості письменниці жінка перестає бути “мовчазною
тінню”, вона "заговорила" і це є одним зі шляхів до її самоствердження.
Творчість Лесі Українки багатогранна і неоднозначна, що зокрема досягається
і глибокою символічністю її поем, драм і т. ін. Письменниця у своїх
творах намагається “звільнити особистість у натовпі” [12, с. 285], ставить
у центрі творів власне індивідуальність, яка контрастує з сірою масою.
Ці характерні особливості творчої манери авторки дістали назву неоромантизму.
Леся Українка убезпечила свого героя від розчарування, апатії, що було
прикметною рисою літератури раннього модернізму.
Щодо однієї з провідних тем творчості письменниці – теми лицарства –
то вона реалізується декількома способами: крім звернення до середньовічної
тематики, де лицарський культ був одним з провідних, концепція лицарства
проступає і в інших творах. Приміром, в ряді драм Лесі Українки кодекс
честі посідає чільне місце в розробці художньої концепції тієї чи тієї
п’єси. Так, навіть в останній завершеній драмі – "Оргія" –
честь є однією з основних домінант, що рухають учинками Антея, центрального
персонажа твору, а відтак – драматичною колізією. Отже, лицарство як
риса характеру чи, сказати б, буттєва одиниця – це життєва позиція,
яка обирається свідомо. Важко вважати лицарем того, хто в реальності
дотримується лише ритуалу і є далеким від сповідування основних лицарських
канонів, принципів. Лицар – це особистість, яка не повинна схилятися
перед культом, а поєднувати слово з учинком, служити високим суспільним
ідеям, не втрачаючи своє Я за будь-яких обставин.
Як вже зазначалося, лицарство – це культ, який передбачає усталений
еталон поведінки людини, але в творах Лесі Українки значення цього поняття
дещо трансформується. Характерною ознакою лицарського кодексу в творчості
авторки є, безперечно, самопожертва, що “прокладає шлях” до волі. Саме
поняття лицарської честі, слави й волі є центральними в художньому доробку
письменниці. Авторка не зосереджується на власне культові, який вже
“залишився поверховим камуфляжем без сутності, що його покинула” [12,
с. 337]. В концепції Лесі Українки лицар це той, хто поставив перед
собою мету – служити людям.
Татьяна Преображенская. Рыцарский кодекс Леси
Украинки в контексте литературного и эпистолярного наследия.
В данной статье рассмотрен средневековый ритуал в литературном и эпистолярном
наследии Леси Украинки; раскрыто соответствие между её жизненными позициями
и творчеством.
Ключевые слова: модернизм, рыцарство, ритуал, соответствие, честь, слава,
воля.
Література:
1. Агеєва В. Чому торжествує Камінний господар // Слово і час. – 1996.
- №8 – 9. –С. 42-48.
2. Гундорова Т. Леся Українка: християнство - екзистенціалізм – фемінізм
// Слово і час. – 1996. – №8-9. –С.19-28.
3. Гуменюк В. Шлях до “Одержимої”: Творче становлення Лесі Українки
– драматурга: Монографія. – Сімферополь: “Таврія”, 2002. – 232 с.
4. Забужко О. UNE PRINCESSE LOINTAIN: Леся Українка як культурно-інтерпретаційна
проблема / Слово і час. – 2001. -№2 – C. 6-18
5. Забужко О. UNE PRINCESSE LOINTAIN: Леся Українка як культурно-інтерпретаційна
проблема / Слово і час. – 2001. -№3 – C. 44-53.
6. Листи так, довго йдуть... Знадоби архіву Лесі Українки в Слов’янській
бібліотеці у Празі // Упорядкування, передмова та примітки Світлани
Кочерги; післямова Оксани Сліпушко. – Київ: Вид. центр “Просвіта”. 2003.
– 308 с.
7. Українка Леся Твори у 10-ти томах. – Київ: “Дніпро”, 1965. – Т. 5.
– 309 с.
8. Українка Леся Твори у 10-ти томах. – Київ: “Дніпро”, 1965. – Т. 6.
– 242 с.
9. Українка Леся Твори у 10-ти томах. – Київ: “Дніпро”, 1965. – Т. 10.
– 450 с.
10. Моклиця М. Модернізм – проблема теоретична і психологічна // Слово
і час. – 2001. -№1. – С. 32-38.
11. Мейзерська Т. Проблеми індивідуальної міфології (Т. Шевченко – Леся
Українка): Автореферат десерт. на здобуття наук. ступеня доктора філол.
наук. –К.: 1997.
12. Поліщук Я. Міфологічний горизонт українського модернізму. Монографія.
Видання друге, доповнене й перероблене. – Івано-Франківськ: Лілея –
НВ, 2002. – 392 с.