І Міжнародна
конференція "Українське кобзарство - історія і сучасність"
Зозуля С.Ю.
старший науковий співробітник
Центру пам’яткознавства НАН України та УТОПІК
Участь кобзаря Т.М.Пархоменка
у культурно-мистецькому житті Ніжина початку ХХ ст.
Із-поміж “товарищества” співочого цеху межі ХІХ-ХХ ст. особа сліпого
бандуриста Терентія (Терешка) Макаровича Пархоменка є досить помітною
і неординарною: кому ще з українських кобзарів і лірників доводилося
виступати в оперному театрі або на загальнодержавному науковому форумі;
отримувати допомогу від професійних композиторів у підборі музики [5,
С.448]. За ступенем виявленої цікавості до професійної діяльності і
репертуару Т.М.Пархоменка в науковому світі свого часу, можна порівняти
хіба що з проявами інтересу до постаті Остапа Вересая. Але, попри констатацію
фінальних результатів етнографічних досліджень професійної діяльності
Т.М.Пархоменка, не менш цікавими є епізоди його біографії, особливо
– зважаючи на їх безпосередній вплив на розвиток культурно-мистецького
життя в Україні.
Складно говорити чи вперше влітку 1901 р. Т.М.Пархоменко був у Ніжині.
Швидше за все – ні, оскільки основні заробітки члени “гурту” співочого
цеху отримували на ярмарках і базарах, які досить часто відбувалися
по всіх провінційних містах і містечках Лівобережної України [6, С.13].
Однак, зазначений візит мав на меті не тільки заробіток. За спогадами
ніжинського композитора, диригента, співака і культурного діяча Ф.Д.Проценка
Т.М.Пархоменко спеціально завітав до Ніжина аби завести знайомства серед
місцевої культурної публіки [7, С.23]. Такий візит, зважаючи на особу
цього бандуриста, не є дивним: інтелігенція (“пани”) становили важливу
– і найбільш щедру – частину його аудиторії [9, С.107]. Водночас, інтелігентна
публіка була не тільки вдячним споживачем, але й, одночасно, постачальником
репертуару бандуриста: спостерігаючи уподобання “панів”, Т.М.Пархоменко
виконував найбільш ціновані ними твори: думи й історичні пісні, які
розучував за збірками народних пісень Б.Д.Грінченка, А.Метлинського,
Д.М.Ревуцького [7, С.23; 9, С.136].
Про Ф.Д.Проценка він дізнався в Чернігові, коли навчався співу “в одного
дідича і у двох студентів, які й послали його у Ніжен до Проценка”.
Ось як характеризує Федір Данилович народного співця: “людина років
30 … грати на бандурі і співати він був добрий майстер … помітив у Пархоменка
незвичний музичний хист, побачив широкий репертуар козацьких дум, історичних,
побутових та гумористичних пісень, часто запозичених з репертуару Остапа
Вересая, і збірки козацьких дум Ревуцького. Він виконував їх артистично,
з глибоким почуттям, гарним тенором лірико-драматичного характеру” [7,
С.23]. Ф.Д.Проценко запросив бандуриста приїхати до Ніжина восени того
ж року, коли почнеться навчальний рік, аби виступати перед студентською
і гімназійною аудиторією. Також, ймовірно, порекомендував познайомитися
з ученим-славістом і етнографом М.Н.Сперанським [про нього коротко див.:
3, С.178; 8, С.86-88]. Проте, наступні відвідини Ніжина відбулися лише
наступного року.
Цікавим є факт, що після візиту до Ніжина Т.М.Пархоменко виходить за
межі своєї, узгодженої з цеховим “гуртом”, території професійної діяльності
і дедалі більше набуває відомості (власне – виступає з концертами) в
культурних центрах Лівобережної України. протягом наступного року він
побував у Глухові, Чернігові, Ніжині, Києві, Харкові. Завів дуже корисні
для себе знайомства: в Глухові спілкувався з О.Н.Малинкою, у Харкові
– з Г.М.Хоткевичем, в Києві – з М.В.Лисенком, котрі вивчали його репертуар,
манеру виконання і у котрих сам бандурист “багато чому навчився” [5,
С.448; 8, С.23]. Останній допоміг Т.М.Пархоменку підібрати музику до
одного з двох отриманих у Ніжині влітку 1901 р. від місцевої дворянки
А.Ф.Полякової варіантів тексту “Пісні про Морозенка” [9, С.138]. Зважаючи,
що Ф.Д.Проценко був гарно знайомим і підтримував контакти з М.В.Лисенком,
вірогідно – з О.Н.Малинкою також (він у 1885-1890 роках навчався в НІФІ
і гіпотетично міг бути знайомим із Ф.Д.Проценком [5, С.383]), то цілком
можливо, що до їх обох бандурист потрапив за рекомендацією свого нового
ніжинського знайомого.
Ймовірно спілкування згаданих українських культурно-мистецьких діячів
із Т.М.Пархоменком, котрий, у силу своєї природної обдарованості й досить
непоганого освітнього рівня [див.: 9, С.107], міг зрозуміло охарактеризувати
стан і умови професійної діяльності колег по співочому цеху; привело
до влаштування українськими вченими на чолі з М.В.Лисенком на ХІІ Всеросійському
археологічному з’їзді в 1902 р. виступу із засудженням поліцейських
переслідувань кобзарів і лірників на теренах Російської імперії [6,
С.14]. Тут же, на з’їзді кілька спеціально запрошених бандуристів і
лірників, серед яких був і Т.М.Пархоменко, виступили з концертом перед
його учасниками [5, С.448].
Серед нових знайомств Т.М.Пархоменка на цьому з’їзді слід виділити професора
НІФІ М.Н.Сперанського, а також його колегу історика М.М.Бережкова, який
зробив відповідний запис у своєму щоденнику [5, Арк.28]. Ніжинські вчені
підтвердили запрошення Ф.Д.Проценка і у жовтні того ж (1902) року Т.М.Пархоменко
виступав у Ніжині [9, С.106].
Силами ніжинської інтелектуальної еліти виступи Т.М.Пархоменка вдалося
перетворити в досить масштабну і помітну мистецьку подію. За сприяння
Ф.Д.Проценка та М.Н.Сперанського спеціально з нагоди виступу Т.М.Пархоменка
21 жовтня 1902 р. було влаштовано урочисте розширене засідання наукового
історико-філологічного товариства при НІФІ [1, Арк.1]. Серед “присутствующих
членов [історико-філологічного товариства – авт.] и многочисленных гостей”
були викладачі інституту, студенти, учні класичної гімназії при НІФІ,
представники керівництва міста, міська мистецька еліта. Днем раніше
у садибі Ф.Д.Проценка відбулося своєрідне прослуховування невеличкої
частини з репертуару бандуриста М.Н.Сперанським та його колегою по НІФІ
Є.І.Кашпровським. Пісні дуже сподобалися і вчені запропонували в згодом
записати тексти і ноти репертуару Т.М.Пархоменка. Цього ж разу було
записано лише кілька пісень і сфотографовано сліпого бандуриста разом
із хлопчиком-поводирем [7, С.23].
Основні етнографічні досліди над репертуаром і творчістю Т.М.Пархоменка
були проведені в лютому 1904 р., коли бандурист певний час гостював
у М.Н.Сперанського, котрий, відтак, отримав можливість “основательнее
… с ним познакомиться” [9, С.106]. Цього разу ніжинському професорові
за допомоги чотирьох студентів НІФІ вдалося, наскільки це було можливим,
зафіксувати текст і ноти всього репертуару Т.М.Пархоменка, записати
зі слів бандуриста його ж біографію, особливості його виконавської манери,
описати його музичний інструмент і прийоми гри на ньому; а також записати
інформацію про соціальний склад, устрій, традиції й обрядовість співочого
(“нищенского”) цеху на території Чернігівської губернії. Усе це дало
можливість того ж року Михайлові Несторовичу оформити зібраний матеріал
в узагальнюючу наукову працю “Южно-русская песня и её носители (по поводу
бандуриста Т.М.Пархоменка)”, – відому і ціновану як тогочасними, так
і сучасними дослідниками [див.: 7, С.1,5].
Не переривалися стосунки з ніжинцями й надалі. Після неспокійних революційних
1905-1907 років Т.М.Пархоменко ще кілька разів бував у Ніжині, двічі
гостював у Ф.Д.Проценка, не гребував співом на храмовинах і базарах,
але основною все ж залишалася інтелігентна публіка: виступав перед учнями
і викладачами міських чоловічої та жіночої гімназій, у школах, двічі
співав у Народному будинку, яким керував Ф.Д.Проценко; співав на виставах
перед робітничою і селянською аудиторією [7, С.23]. Останнім документально
зафіксованим фактом перебуванням сліпого бандуриста в Ніжині є згадка
про ще один його концерт на засіданні тогож-таки історико-філологічного
товариства 2 грудня 1907 р. Цікаво, що це засідання було першим після
майже півторарічної “революційної” перерви в роботі цього товариства
[1, Арк.1]. А зовсім скоро потому – за три роки – Т.М.Пархоменко захворів
і в досить молодому віці (37 років) помер у рідних Волосківцях [5, С.448;
8, С.23].
Сам бандурист із великою шаною відносився до своїх ніжинських знайомих,
відповідно до цехової етики [див.: 10, С.112-120] завжди дякував за
теплий прийом і за можливість гарно заробити (наприклад, за концерт
на засіданні історико-філологічного товариства в 1902 р. йому заплатили
5 руб. [2, Арк.23]), охоче розповідав – знову-таки: в межах цехових
правил і етики – про свою професійну діяльність, про інших колег по
співочому “гурту” [7, С.23; 10, С.106-107] тощо.
Загалом, можна говорити, що участь кобзаря (бандуриста) Т.М.Пархоменка,
в культурно-мистецькому житті Ніжина, Українського Лівобережжя в цілому,
початку ХХ ст. була досить помітною. Ніжин, власне – ніжинські знайомства,
стали своєрідним щаблем у професійній діяльності цього кобзаря, давши
можливість вийти за межі традиційної аудиторії, зорієнтувавшись на освічену
інтелігентну публіку. В такий спосіб Т.М.Пархоменко, не усвідомлюючи
цього і не ставивши це за мету, пропагував українську народну поезію,
українську пісенну культуру. З іншого боку – привертав увагу до проблем
її побутування і збереженості; стимулював науковий і соціальний інтерес
до української народної творчості та її носіїв.
У національній історіографії персоналія Т.М.Пархоменка досі, за винятком
етнографічного дослідження М.Н.Сперанського, не була представлена. То
ж на часі актуальним є питання про відповідне біоісторичне дослідження,
що особливо цікавим і корисним може бути при розгляді життя і діяльності
цього кобзаря через призму сучасних йому культурно-митецьких подій і
соціокультурних процесів.
Список використаних джерел і літератури
1. Відділ Державного архіву Чернігівської області в м. Ніжині, ф. 1334,
оп. 1, спр. 40.
2. Відділ Державного архіву Чернігівської області в м. Ніжині, ф. 1334,
оп. 1, спр. 52.
3. Викладачі Ніжинської вищої школи. Бібліографічний покажчик. Ч.1.
1820-1920 / Упорядник Гранатович Л.В. – Ніжин, 2001. – 243 с.
4. Інститут рукопису Національної бібліотеки України ім. В.І.Вернадського,
ф. ХХІІІ, спр.27.
5. Митці України. Енциклопедичний довідник. – К., 1992. – 847 с.
6. Підгорбунський М.А. Кобзарський рух в Україні (ХVІ-ХІХ ст.) / Автореф.
дис. … канд. істор. наук. – К., 2004. – 19 с.
7. Проценко Ф. Мистецькі спомини. 1880-1930. – Ніжин, 1993. – 59 с.
8. Самойленко Г.В., Самойленко О.Г. Ніжинська вища школа: від Гімназії
вищих наук до університету. – Ніжин, 2000. – 288 с.
9. Сперанский М.Н. Южно-русская песня и её носители (по поводу бандуриста
Т.М.Пархоменка) // Сборник Историко-Филологического общества при Институте
князя Безбородько в Нежине. – Т.V. – К., 1904. – С.97-230.
Зозуля С.Ю. Участь кобзаря Т.М.Пархоменка у культурно-мистецькому
житті Ніжина початку ХХ ст. // Науковий вісник українського університету.
– Т. 10 – Москва. – 2006. – С. 148-150.